PRESSMEDDELANDE Debut för Flair 880 på Caravan Salon 2023

Med den framgångsrika lanseringen av den nya Flair-generationen under föregående år har Niesmann+Bischoff omdefinierat liner-klassen helt och hållet. På årets Caravan Salon i Düsseldorf (26/8 – 3/9 2023) presenterar premiumhusbilstillverkaren från Polch för första gången den kortare varianten Flair 880.

Polch, juli 2023 – Högsta kvalitet utvändigt – den egentliga överraskningen väntar på insidan: Niesmann+Bischoff sätter helt nya standarder med interiören i Flair. Stilen är modern, tydlig, tidlös och ren i sin enkelhet, men utan att göra avkall på design, material eller trivsel.

Material i toppklass, många smarta idéer samt ett stort antal konfigurationsmöjligheter imponerar och möjliggör att drömmen om den personliga premiumlinern blir sann.

Det syns direkt på utsidan: Flair har fått en ansiktslyftning jämfört med sin föregångare och har därigenom uppgraderats avsevärt – det här är en liner som man gärna vänder sig efter för att vila ögonen på. En modern, sportig design som är enkel med raka linjer och utan krusiduller. Frontstrålkastare, varselljus och baklampor har en genomgående, mycket distinkt karaktär. De tonade fönstren av äkta glas i påbyggnaden förstärker utsidans exklusiva look.

Det unika med Flair är interiören. Just insidan lyfts fram i märkets slogan “Clou inside”, och interiören skiljer sig tydligt från den annars ganska konservativa invändiga utrustningen i liner-klassen.

Man tilltalas verkligen av den fria siktlinjen och det stora rörelseutrymmet inuti husbilen. Fotstegen till enkelbäddarna, vars madrasser möts i mitten, har förstorats avsevärt jämfört med i den tidigare modellen. Något som bidrar till den öppna rumskänslan är Face-to-Face-sittgruppen, som alternativt kan göras om till två bältade sittplatser och det fällbara bordet med skjutbar fot. Med denna kombination får man en öppen passage från förarhytten ända bort till sängen i bakdelen.

Takskåpen i framdelen ger extra förvaringsutrymmen. Men man kan, om man så vill, även välja att ha två ytterligare sovplatser där, med en takbädd som nästintill osynligt försvinner upp i innertaket.

Två påbyggnadslängder att välja på

Förutom Flair 920 (9,27 m lång) kommer i år den knappt 40 cm kortare Flair 880, med en längd på 8,87 m, att visas på Caravan Salon. Båda Flair-varianterna har samma planlösning. Köksblocket i Flair 880 är lite kortare, men rymmer all önskvärd utrustning, från både fläktkåpa med eldriven utfällningsfunktion och diskmaskin till en rymlig ugn med grillfunktion och en praktisk mikrovågsugn.

Många konfigurationsmöjligheter

Vad som redan imponerat på många av våra kunder i köksdelen är den moderna designen med funktionell frihet. En unik detalj, som inte är självklar i husbilar: Även i Flair 880 är det rymliga kylskåpet med separat frysfack integrerat i skåpväggen – på så vis störs inte harmonin i möbeldesignen av kylskåpsdörren. Bodelen ser tack vare detta avsevärt större ut, eftersom kylskåp och klädskåp tillsammans utgör en enhet.

Vad gäller design finns det en mängd möjligheter till personalisering: takskåpet över köket kan liksom lådfronterna väljas i en annan design än bodelsmöblerna i träfaner “Walnut planket” (mörk valnöt), “Breeze Oak” (ljus ek) eller matt vit. Bänkskivan i köket kan fås i mineralkomposit med robust stenlook och integrerad diskho.

Den nya Flair-serien finns inte bara i elegant vit lackering, utan kan även väljas i den sportiga “Eifelgrå” med flera olika dekorer på utsidan.

Multifunktionellt dubbelgolv och teknikenheter ger mer oberoende

Flair har gott om plats även under ytan: ett nytt, högfunktionellt dubbelgolv döljer alla viktiga tankar och smarta teknikenheter. Alla installationer har gjorts med syftet att skapa så mycket förvaringsutrymme som möjligt och enklare åtkomst till detta. Tack vare ett system med utskjutbara lådor kan det nya utrymmet användas mycket enkelt och bekvämt, även med den kortare påbyggnadslängden hos Flair 880.

Med Flair är man extra oberoende: Exempelvis är denna liner utrustad med ett 100 Ah litiumbatteri som standard. Den oberoende strömförsörjningen kan utökas till upp till 6 x 100 Ah – i kombination med en effektstark växelriktare och batteriladdare samt ett batteriövervakningssystem. Dessutom finns en solcellsanläggning på 220 W eller 440 W som tillval. Ombord finns också en 370-liters färskvattentank och en 250-liters spillvattentank som standard. För ännu mer oberoende har liner-paketet (tillval) en toalett med fast tank om 200 liter inklusive porslinsskål samt golvvärme.

Safety First – Flair är en pionjär när det gäller körsäkerhet

Ett absolut mervärde på punkten säkerhet och komfort får man med de elektroniska assistanssystemen från Iveco Daily 70 C18, som till exempel nödbromsassistans, adaptiv farthållare och aktiv spårhållning. Niesmann+Bischoff har samlat dessa omtyckta tillval i ett färdsäkerhetspaket.

Dessutom är Flair liksom tidigare den enda Iveco linern där airbag, ESP, bältessträckare och krockmekanism för bromsarna har integrerats. I personbilar är detta redan standard sedan länge, vad gäller helintegrerade husbilar i liner-klassen är Flair dock fortfarande ensam om detta unika säkerhetskoncept.

Tillbaka till översikten