PRESSMEDDELANDE Första liner-modellen med krockuddar nu ännu säkrare

Nytt tillvalspaket för Flair ger ökad körsäkerhet – från nödbromsassistans och adaptiv farthållare till filhållningsassistans.

Polch 4 juli 2019 – Representativ var den, och avslöjade överraskande fakta: Enligt en undersökning genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov under förra året, utgick 71 procent av alla tillfrågade att krockkuddar tillhörde standardutrustningen i en husbil. Som bekant, är detta en irrlära …
Bland husbilarnas ”kungar” (de allra lyxigaste liner-modellerna) tog Niesmann+Bischoff, som första tillverkare, kostnaderna och mödan för att ta fram en liner-modell med krockkuddar – och än i denna dag är man den enda tillverkaren som erbjuder detta.
Från och med modellåret 2020 kommer det innovativa säkerhetskonceptet att tas till en ännu högre nivå, genom att som tillval erbjuda ett avancerat körsäkerhetspaket. Desutom tillkommer några standarsmässiga förbättringar, som till exempel en elektromekanisk servostyrning och en elektrisk parkeringsbroms.

Assistanssystem från senaste Iveco Daily-generationen

”I och med införandet av Pedal Release System, ESP och bältesåtstramare inför modellåret 2018 skapade vi en milstolpe som väckt uppmärksamhet även bland konkurrenrande företag i branschen” säger Hubert Brandl, vd för Niesmann+Bischoff GmbH. ”Nu implementerar vi dessutom de aktuella elektroniska assistanssystemen från den senaste Iveco Daily-generationen, vilket ytterligare höjer säkerheten och komforten på resan.”
Systemets radarenhet är inbyggd i den främre stötfångaren, och en kamera är placerad innanför vindrutan. Till de sex funktionerna i systemet hör bland annat nödbromsassistans med varningsljud, ESP med sidvindsassistans, Traction Plus med starthjälp i backe och ett aktivt däcktryckskontrollsystem.

Multifunktionsratt och högupplöst färgdisplay

Som standard rullar Flair 2020 ut på vägarna med den nya, elektromekaniska servostyrningen. Denna utgör grunden för assistanssystemen och gör dessutom körningen bekvämare – framför allt vid precisionsmanövrering. Multifunktionsratten – som tillval skinnklädd – är ställbar med centimeternoggrannhet i såväl höjd som lutning. Ytterligare en komforthöjande detalj, som dessutom ingår i standardutrustningen, är den elektriska parkeringsbromsen. Tack vare avsaknaden av handbromsspak blir det mer gott om plats runt förarstolen, vilket gör denna lättare att svänga runt.

I Flair-seriens nya standardutrustning ingår även en högupplöst färgdisplay, centralt placerad på instrumentbrädan, som alltid visar aktuell information om bland annat temperatur och klockslag.

Flair 920 LW – ny till modellåret 2020

Flair-familjen förstärks nu med en ny planlösning med många komforthöjande detaljer, gott om stuvningsutrymmen, ett badrum i XXL-format och en fantastisk känsla av rymd.
I badrummet i nya Flair 920 LW imponeras man bland annat av det extra breda tvättställsskåpet i kombination med ett spegelskåp med gott om plats, och tack vare skåpets stora bredd finns plats för två lådor i skåpet.
Förutom den sedvanliga fullhöjdsgarderoben mellan badrum och sovrum, som ju återfinns i samtliga Flair-modeller, finns i denna nya modell ytterligare en garderob – bland annat försedd med fyra lådor i den nedre delen.
Till sist några ord om hur Niesmann+Bischoff låter sig påverkas av feedback och önskemål från kunderna: Inspirationen till denna nya planlösning kom från besökarna på den senaste Caravan Salon, och har nu omsatts i praktiken.

Flair 920 LW - tinted window with real glass

Flair 920 LW television 42 inch LED TV